Overslaan en naar de inhoud gaan
x

Magazine 127

Lees het magazine

INHOUD
Eerste woorden 1
Woord van de voorzitter 3
Meertalig opvoeden 4
Zomerkampen 6
Juridisch 7
Topbedrijf 8
Noorse start 10
Motorsportcarrière 12
Zomerevenement 16
Vlaamse diplomatie 18
Emigratieverhaal 20
Europees recht 21
Repats 23
Expatcarrière 24
Historische Vlamingen 26
Column 27

DOSSIER Achterblijvers
Inleiding 28
Anonieme getuigenis 30
Parentale ontvoering 32
Instroom onderwijs 36
Conflictgebieden 39


Lees hier alvast het editoriaal van onze hoofdredacteur Koen Van der Schaeghe

Thuis in taal

Taal is emotie.
Taal is herinnering.
Taal is verbondenheid.
Taal is cultuur.
Taal is beweging.
Taal is verbeelding.
Taal is kracht.
Taal is ontmoeting.
Taal is toekomst.

Taal is veel. Taal is ook identiteit. En bovenal: de moedertaal is de bron waaruit dit alles ontspringt, de brug die verankert en tegelijk de wereld opent. Daarom is het spreken van de moedertaal in het buitenland een onmisbaar fundament van een rijke, meertalige opvoeding. Ik ben de tel kwijtgeraakt hoe vaak ik een ouder heb horen zeggen: “Mijn enige spijt is dat ik niet ben blijven volhouden om Nederlands te spreken met mijn kinderen.” Het is niet alleen van belang voor de talige en cognitieve ontwikkeling van het kind, maar het is ook een strategische investering in hun toekomst, zeker wanneer een terugkeer naar het thuisland (van de ouders) tot de mogelijkheden behoort. Het bevordert continuïteit, versterkt de identiteit en opent de deur naar volwaardige participatie in zowel het woonland als het thuisland. Dit maakt van moedertaalonderwijs in het buitenland geen luxe, maar een noodzakelijke investering in de toekomst van kinderen die op termijn terugkeren naar Vlaanderen. Het blijft dan ook één van onze stokpaardjes, waarop we samen met onze partners d-teach, Icha en Stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland inzetten. Wereldwijde taalverankering draagt bij aan de re-integratie in Vlaanderen en taalcontinuïteit vormt daarbij de sleutel tot een succesverhaal. De moedertaal is een brug die de terugkeer naar Vlaanderen en het Vlaamse onderwijs mogelijk maakt.

Wie na een jarenlang verblijf terugkeert naar Vlaanderen, zal merken dat het onderwijs de afgelopen decennia ingrijpend veranderde. Stel: je was tien jaar weg, keert terug met twee kinderen van 8 en 13 jaar, en je eigen schooltijd ligt al een kwarteeuw achter je, dan kan het Vlaamse onderwijslandschap misschien complex ogen. De voorbije jaren werd het onderwijs grondig gemoderniseerd, maar tegelijk brengt het ook nieuwe uitdagingen met zich mee die toelichting vragen: van aanmelding en schoolkeuze tot het bepalen van een studierichting. Er is meer vrijheid, maar ook meer beslissingen om te nemen. We wijden er in ons dossier een artikel aan.

Als opvoeden figuurlijk al een werkwoord is, dan is meertalig opvoeden één van de moeilijkere, want tussen thuistaal en schooltaal zit een behoorlijk verschil. In een meertalige opvoeding streven ouders ernaar dat hun kinderen meerdere talen leren beheersen, vaak de taal van het woonland én de heersende taal binnen het gezin. Wanneer kinderen opgroeien in een anderstalige omgeving, zoals bij emigratie of langdurig verblijf in het buitenland, bestaat het risico dat de thuistaal naar de achtergrond verdwijnt.

Onderwijs in de moedertaal fungeert dan als een krachtig instrument om die taal levend te houden en structureel te versterken, maar ook speelse elementen kunnen daaraan bijdragen, zoals voorleesboekjes, liedjes, taalspelletjes of korte toneelopvoeringen. Wie onze organisatie al langer volgt, weet dat wij deze aanpak ieder jaar samenbrengen tijdens ons zomertaalkamp voor expatkinderen. Samen met onze partner Roeland Taalkampen mochten we dit keer niet minder dan vijftig deelnemers verwelkomen. Een mijlpaal die terecht een plaats krijgt op de cover van dit magazine én in een fotoreportage. Vanaf de jaarwisseling kunnen 8 tot 16-jarigen zich opnieuw inschrijven voor de volgende editie.